Image Image Image Image Image Image Image Image Image Image

یکتاپردازش | November 18, 2019

پیمایش به بالا

بالا

هیچ نظر

چگونه به شخص دیگری اجازه دهید که از کامپیوتر شما بدون دسترسی کامل به تمام اطلاعات استفاده کند

چگونه به شخص دیگری اجازه دهید که از کامپیوتر شما بدون دسترسی کامل به تمام اطلاعات استفاده کند

| در ۰۶, اسفند ۱۳۹۷

حتما برای شما پیش آمده است که شخص دیگری مثلا دوستتان به منزلتان بیاید و از کامپیوتر شما استفاده کند. خوب در این وضعیت او به کلمات عبور شما دسترسی دارد، می تواند ایمیل‌های شما را بخواند، به فایل‌های شخصی شما دسترسی دارد و … . در این شرایط به جای آن که فقط به آن نگاه کنید، از قابلیت های حساب کاربری مهمان یا guest user استفاده کنید. این نوع حساب کاربری همان طور که از نام آن پیداست به دیگران اجازه خواهد داد که به طور محدودتری از کامپیوتر شما استفاده کنند. در این مطلب به شما نشان خواهم داد که چطور از قابلیت های این نوع حساب کاربری در سیستم عامل های مختلف استفاده کنید. ادامه مطلب را از دست ندهید.

حساب کاربری مهمان یا guest در اکثر سیستم عامل های کامپیوتر وجود دارد. ویندوز، مک، اوبونتو، سیستم عامل کروم و دیگر توزیع‌های لینوکس همگی از آن پشتیبانی می کنند. اگر از ویندوز استفاده می کنید، این حساب بطور پیش فرض غیر فعال است. البته نیازی به ساخت اکانت جداگانه برای این کار نیست.

چرا باید از حساب کاربری مهمان استفاده کنید؟

همان که گفته شد اگر به شخص دیگری اجازه استفاده از کامپیوترتان را بدهید او می تواند به همه‌ی اطلاعات شما دسترسی داشته باشد. شما می توانید کنار آن بنشینید و از نزدیک مواظب آن باشید که به اطلاعات شخصی شما کاری نداشته باشد و در صورت لزوم به آن هشدار دهید. ولی راه آسان تر این است که از حساب کاربری مهمان که دسترسی محدودتری به بخش های مختلف کامپیوترتان دارد، استفاده کنید، حتی می توانید آن شخص را با کامپیوتر تنها بگذارید بدون آنکه به کلمات عبور شما در سایت‌های مختلف دسترسی داشته باشد، به فایل های ویدیویی و عکس های شما دسترسی داشته باشد، تاریخچه‌ی مرورگری اینترنت و یا هر چیز دیگری که نمی خواهید از آن مطلع شود.

chrome-saved-passwords-header

از دیگر ویژگی های این نوع حساب کاربری در ویندوز می توان به عدم نصب نرم افزار اشاره کرد، تنظیمات سخت افزار و تنظیمات ویندوز غیرقابل تغییر خواهند شد. امکان انتخاب کلمه عبور برای این حساب کاربری نخواهد بود. کاربر می تواند کامپیوتر را خاموش کند، می تواند وبگردی داشته باشد، از برخی نرم افزارها در ویندوز استفاده کند. همینطور نام این نوع حساب قابل تغییر است.

فعال کردن حساب کاربری مهمان در ویندوز

برای فعال کردن این قابلیت در ویندوز ۷، کنترل پنل را باز کنید و گزینه اضافه و حذف کردن حساب های کاربری یا Add or remove user accounts را انتخاب کنید.

add-or-remove-user-accoutns

در ویندوز ۸، روی گزینه Change account type در کنترل پنل کلیک کنید.

windows-8-change-account-type

برروی آیکن Guest کلیک کنید.

windows-7-enable-guest-accoutn

ویندوز اطلاعاتی را در در مورد این نوع حساب کاربری در اختیار شما قرار می دهد. برای فعالسازی روی دکمه‌ی Turn On کلیک کنید.

turn-on-windows-7-guest-account

استفاده از حساب کاربری مهمان

بعد از آن که فعال کردید، این حساب در صفحه لاگین به عنوان یک حساب کاربری مجزا اضافه خواهد شد. همچنین هر کاربری می تواند توسط این اکانت وارد ویندوز شود.

می توانید از این یوزر خارج شوید و یا بدون خارج شدن از آن به یک حساب کاربری دیگر سوییچ کنید.

windows-8-log-in-as-guest-user

توجه داشته باشید که کاربران مهمان بعد از استفاده و خارج شدن از آن، تاریخچه وبگردی، سایت های لاگین شده، و همه‌ی فایل هایی که در این نوع حساب کاربری ایجاد شده اند و رها شده اند برای کاربران مهمانی که در آینده از کامپیوتر شما استفاده خواهند کرد قابل دسترسی خواهند بود و از بین نمی روند. کاربران مهمان می توانند برای امنیت خود بعد از لاگین شدن به حساب های خود در سایتها از آن خارج شوند و از قابلیت مرورگری امن مربوط به خود مرورگرهای وب استفاده کنند.

حساب کاربری مهمان در مک، لینوکس و کروم او اس

در مک، شما می توانید حساب کاربری مهمان را در صفحه لاگین انتخاب کنید. در صورتی که این قابلیت موجود نبود،‌ از قسمت پنل Users & Groups در بخش System Preferences برای فعالسازی آن اقدام کنید.

در اوبونتو این اکانت بطور پیش فرض فعال است. می توانید با انتخاب این نوع حساب در صفحه لاگین وارد آن شوید.

در مک او اس ایکس و اوبونتو تمامی اطلاعات کاربران مهمان بعد از خروج از آن از بین خواهند رفت و با هر بار وارد شدن، همه چیز از نو ایجاد خواهد شد، که البته ویندوز چنین قابلیتی را ندارد.

ubuntu-sign-into-guest-accoutn

کروم بوک ها یا لپ تاپ های با سیستم عامل کروم گوگل هم همچنین دارای چنین قابلیتی اند. مانند مک و لینوکس، همه‌ی اطلاعات مربوط به کاربر مهمان بعد از خروج از بین خواهند رفت.

chrome-os-browse-as-guest

اگر نکران فایل هایتان هستید که کاربران مهمان به آنها دسترسی پیدا خواهند کرد، با حساب کاربری مهمان نگرانی خود را از بین ببرید. بطور پیش فرض، فایل‌های که در مکان‌هایی مثل پوشه C:\Users\NAME مربوط به حساب کاربری قابل دسترسی نخواهند بود ولی فایل هایی که مثلا در مسیر D:\ ذخیره شوند، قابل دسترسی خواهند بود. می توانید پوشه‌هایی که کاربران مهمان به آن دسترسی خواهند داشت را از قسمت Security Properties یا تنظیمات امنیتی مربوط به هر پوشه یا درایو تنظیم کنید. برای این کار برروی پوشه مورد نظر خود راست کلیک کنید و از زبانه Security تنظیمات خود را انجام دهید.

نظر شما چیست؟ فکر می کنید چنین قابلیتی چقدر کاربرد دارد!

 منبع 

howtogeek

نظر خود را در مورد این مطلب بنویسید