Image Image Image Image Image Image Image Image Image Image

یکتاپردازش | December 17, 2018

پیمایش به بالا

بالا

۸ نظر

با 5 تنظیم گرافیکی رایج بازی‌های رایانه‌ای آشنا شوید

با ۵ تنظیم گرافیکی رایج بازی‌های رایانه‌ای آشنا شوید

| در ۲۴, بهمن ۱۳۹۴

بازی‌های رایانه ای تنظیمات گرافیکی بی شماری را برای نمایش بهتر در صفحه نمایش و خلق تصاویر زیباتر و جذاب تر و واقعی تر ارائه می دهند. هر کدام از این تنظیم ها مستلزم یک تعادل بین کیفیت گرافیکی و کارایی و عملکرد بازی هستند اما برای خیلی ها واضح و روشن نیست که هر گزینه دقیقا چه کاری را انجام می دهد. 

علاوه بر این برای فعال کردن این تنظیمات در داخل خود بازی، می توانید از طریق تنظیمات درایور کارت گرافیک موجود در کنترل پنل ویندوز به طور کلی غیر فعالشان کنید و حتی در بازی‌های قدیمی تر که این تنظیمات را ارائه نمی دهند فعال کنید. با یکتاپردازش باشید تا ۵ مورد از مهم ترین آنها را بررسی کنیم.

Resolution

رزولوشن یا تفکیک پذیری نسبتا ساده است. این کلمه نسبت تعداد پیکسل ها در طول و عرض مانیتور را نشان می دهد. در مانیتورهای جدید LCD (مانیتورهای CRT قدیمی را فراموش کنید) مانیتورها یک رزولوشن واقعی دارند که آن حداکثر رزولوشن و دقت مانیتور می باشد. در کامپیوترهای رومیزی لازم است که رزولوشن واقعی صفحه نمایش خود را بدانید. در ویندوز های ۷ و ۸ در صورتی که درایور مناسب کارت گرافیک نصب شده باشد، به صورت خودکار رزولوشن مناسب توسط ویندوز انتخاب می شود.

رزولوشن در بازی‌ها خیلی ساده نیست. استفاده از رزولوشن واقعی مانیتور در بازی‌ها بهترین تجربه کیفیت گرافیکی بازی را در اختیار شما قرار می دهد، اما حداکثر توان سخت افزار را هم می طلبد. به عنوان مثال اگر نمایشگر با رزولوشن ۱۹۲۰ در ۱۰۸۰ دارید، کارت گرافیک رایانه چیزی حدود ۲ میلیون پیکسل را در هر فریم پردازش خواهد کرد. این دقت تیزترین و شارپ ترین تصویر ممکن را روی نمایشگر نشان می دهد. برای دستیابی به کارایی و عملکرد بالاتر باید رزولوشن مانیتور را در بازی کاهش دهید، مثلا می توانید ۱۰۲۴ در ۷۶۸ را انتخاب کنید که در این صورت کارت گرافیک شما فقط حدود ۷۶۸ هزار پیکسل را در هر فریم نمایش می دهد. معمولا مانیتورها می توانند طول و عرض تصویر را بکشند تا در صفحه نمایش بزرگتر دیده شود ولی این باعث کاهش کیفیت می شود و اشیائی که در صفحه نمایش داده می شوند بصورت تار و به طور کلی با دقت کمتر مشاهده می شوند.

به طور کلی این مهم است که از رزولوشن واقعی مانیتور استفاده کنید. اگر نیاز به عملکرد بهتر و بازی روان تری دارید، می توانید رزولوشن پایین تری را درون بازی تنظیم کنید تا به کارایی بیشتری دست پیدا کنید.

screen-resolution

Vertical Sync

همگام سازی عمودی، که اغلب با عنوان VSync شناخته می شود، در بین تنظیمات بازی رایج است. هدف از VSync هماهنگ سازی تعداد فریم های رندر شده یا پردازش شده با Refresh Rate (نرخ تازه سازی، تعداد فریم هایی که در یک ثانیه برروی صفحه نمایش مانیتور نمایش داده می شود) مانیتور است.

مثلا اکثر مانیتورهای امروزی نرخ تازه سازی ۶۰ هرتز را دارند، به این معنی است که در هر ثانیه ۶۰ فریم را نمایش می دهند. اگر کامپیوتر قادر به پردازش ۱۰۰ فریم در هر ثانیه باشد مانیتور فقط می تواند ۶۰ فریم را در هر ثانیه به نمایش بگذارد. در این حالت کامپیوتر اتلاف انرژی می کند. زمانی که شما عدد (FPS(Frame Per Second را می بینید، مانیتور شما قادر به نمایش آن نیست.

همگام سازی عمودی که به همگام سازی نرخ فریم (frame rate) بازی ها با نرخ تازه سازی مانیتورها اشاره می کند، به صورت کلی تعداد فریم در ثانیه را روی ۶۰ ثابت نگه می دارد. این ویژگی همچنین پدیده پارگی یا شکستگی فریم (tearing) که در آن نمایشگر ممکن است بخشی از تصویر یک فریم از بازی را با بخش دیگر صفحه پردازش کند و همچنین باعث “بریده بریده” شدن گرافیک بازی می شود، را از بین می برد.

همچنین VSync ممکن است یک سری مشکلات را هم ایجاد کند. در صورتی که در بازی فعال شود می تواند نرخ فریم را تا ۵۰ درصد کاهش دهد همچنین می تواند منجر به افزایش تاخیر تصویر ورودی شود.

اگر مانیتور شما توان پردازش بیشتر از ۶۰ فریم در ثانیه را دارد، با فعال کردن VSync می تواند پارگی تصویر را کاهش دهد. اگر شما اصرار برای رسیدن به ۶۰ فریم در ثانیه را داشته باشید این قابلیت می تواند نرخ فریم را کاهش دهد و زمان تاخیر تصویر ورودی را اضافه کند.

این که چه موقع این ویژگی می تواند مفید باشد به بازی و سخت افزار بستگی دارد. اگر شکستگی تصویر دارید، باید آن را فعال کنید. اگر در بازی افت فریم و تاخیر دارید، باید غیر فعالش کنید. اگر در بازی به مشکل برخوردید، این گزینه ارزش امتحان کردن را دارد.

screen-tearing2

Texture Filtering

فیلترگذاری بافت – فیلترگذاری Bilinear، فیلترگذاری Trilinear، و فیلترگذاری Anistropic روش های فیلترگذاری بافت ها هستند که وظیفه شارپ و تیز کردن بافت های درون بازی را دارند. Anistropic filtering یا AF بهترین نتیجه را ارائه می دهد اما توان سخت افزاری زیادی را احتیاج دارد بنابراین شما خودتان باید از بین چندین حالت فیلترگذاری بتوانید یکی را انتخاب کنید.

بازی ها معمولا برای اینکه سطوح با جزئیات نمایش داده شوند، بافت ها را برروی سطوح اعمال می کنند. این نوع فیلترگذاری زاویه و محدوده دید را مشخص می کنند، درواقع باعث می شوند که بافت ها تیزتر و شارپ تر و با تاری کمتر مشاهده شوند.

anisotropic-filtering

Antialiasing

ضدناهمواری یا ضددندانه دار –این ویژگی زمانی اتفاق می افتد که خطوط و لبه های یک شیئ به صورت ناهموار یا دندانه دندانه دیده شود. مثلا ممکن است که در یک بازی لبه یک شیئ دیوار به جای اینکه به صورت شارپ و نرم مشابه آنچه در واقعیت است دیده شود به صورت ناهموار مشاهده شود.

Antialiasing یا AA عنوانی است که به تکنیک های مختلفی برای از بین بردن مشکلات لبه دار شدن، نرم سازی خطوط دندانه دار و نمایش به صورت طبیعی گفته می شود. معمولا در بازی ها گزینه‌های AA مثل ۲x، ۴x، ۸x، ۱۶x وجود دارند که در این گزینه ها، اعداد به تعداد نمونه سازی که AA انجام می دهد اشاره می کند. نمونه سازی بیشتر، تصویر نرم تری را تولید می کند ولی سخت افزار رایانه را نیز بیشتر درگیر می کند.

اگر مانیتور کوچک با رزولوشن بالایی دارید برای ایجاد یک تصویر شارپ و مناسب شما نهایتا به AA 2x نیاز پیدا می کنید. اگر یک مانیتور بزرگ با رزولوشن پایین دارید (مانیتور های CRT) نیاز به سطح AA بیشتری دارید تا پیکسلی شدن و لبه دار شدن کمتری را در مانیتور با رزولوشن پایین مشاهده کنید.

بازی های مدرن و جدید ممکن است انواع دیگری از Antialiasing را داشته باشند، مانند FXAA (یک الگوریتم AA سریع تر برای تولید خروجی بهتر). همه انواع Antialiasing با هدف نرم کردن لبه های دندانه دار طراحی شده اند.

antialiasing-sample

Ambient Occlusion

انسداد محیطی – Ambient Occlusion یا AO یک روش برای مدل سازی تاثیرات نور در صحنه های سه بعدی است. در موتورهای بازی سازی منابع نوری وجود دارند که نور را برروی اشیای هندسی می تابانند. Ambient Occlusion مشخص می کند که کدام پیکسل ها در یک تصویر تحت تاثیر منبع نور توسط اشیای دیگر قرار ندارند و آن پیکسل ها را محاسبه می کند و مشخص می کند که آنها باید چه میزان روشنایی داشته باشند. در واقع یک روش برای اضافه کردن سایه های نرم و واقعی به تصویر هستند.

این گزینه ممکن است تحت گزینه‌های SSAO (screen space ambient occlusion)، HBAO (horizon based ambient occlusion)، یا HDAO (high-definition ambient occlusion) در بازی ها نام گذاری شود. SSAO نیاز به عملکرد سخت افزار بالایی ندارد ولی نورپردازی دقیقی را ارائه نمی دهد. دو مورد دیگر مشابه هم هستند با این تفاوت که HBAO برای کارت های گرافیک انویدیا است در حالی که HDAO مربوط به کارت های گرافیک AMD است.

تنظیمات بیشتری در بازی ها وجود دارند اما اکثر آن ها مشخص و روشن اند و نیازی به توضیح ندارند مثلا Texture Quality که دقت بافت های استفاده شده در بازی را کنترل می کند. کیفیت بافت بالاتر جزئیات بیشتری در بافت ها را نمایان می سازد اما حافظه گرافیک بیشتری از کارت گرافیک را در اختیار می گیرد.

نظر شما چیست؟ آیا با این تنظیمات آشنا بودید؟

منبع: howtogeek

نظرات

  1. آره بودم ***ت بسوزه! (الکی ***ت بسوزه مثلا)

  2. Reza

    سلام
    بله اکثرا دوستان میدونن ولی کامل نه…!!!!
    کامل و مفید بود تشکر……

  3. سلام خسته نباشید میگم میگید چطوری گرافیک بازی world of warcraft pandaria رو بیارم پایین هر کاری که میشه بگید لطفاً با تشکر

  4. شاهین

    سلام من یه لپتاپ Asus دارم اما گزینه Catalyst control panel توش وجود نداره البته داره ولی وقتی روش کلیک میکنم بازش نمیکنه مشکل کجاست ایا امکان داره که کارت گرافیکی روی لپتاپ من نصب نشده باشه؟

    میخوام بازی assassin creed syndicate رو اجرا کنم اما هیچ گزینه گرافیکی دستم نیست

  5. شاهین

    میشه کمک کنید اساسین سیندیکت رو با حداقل گرافیک ولی تا جای ممکن روان اجرا کنم

  6. amir

    جالبه بازی های جدید از پهنای باند کارت گرافیک پشتیبانی نمی کنه فقط روی cpu pc تمرکز شده در حالی که رم ۱۶ باشه گرفیکم بالا بازم نتیجه حاصله میشه همون ۳۰ فریم .

  7. amin

    ببخشید من black ops 3 رو نصب کردم اما وقتی میرم داخلش مثل این هست که اندازه تصویر بازی بزرگ تر از اندازه صفحه مانیتورم هست ونمیتونم رزلوشنش رو به خاطر بزرگ بودن تصویر عوض کنم خواهش می کنم که اگه میشه کمکم کنید

  8. علی

    سلام
    من گرافیک بازی رو تو تنظیمات خود بازی زیاد کردم بعد که ریستارتش کردم صفحه سیاه مونده وپیام بیش از ۶۰ فریم در ثانیه اومده و برنمیگرده به حالت اتوماتیک حتی بازی رو حذف کردم دوباره نصب کردم باز تو همون گرافیک مونده لطفاراهنمایی بفرمایید سپاس از شما

نظر خود را در مورد این مطلب بنویسید